Svarrod Direct logo Language Norsk - NorwegianLanguage English - Engelsk
OM OSS INTERNASJONALT? CORE KUNDER OG KUNNSKAP MEDARBEIDERE KONTAKT LENKER
Se opp for kyllinger i andedrakt! 2007-10-09
Hva i all verden skal en annonsør tro nå til dags? Er ikke et reklamebyrå et reklamebyrå? Og får jeg ikke det samme reklameproduktet - mer eller mindre - overalt? De sier jo alle at de er best på både det ene og det andre. De snakker om integrasjon og de snakker om emosjoner og historiefortelling og corporate religion. Religion?!
Hva med penger?
Bli med på en metafor med en bondegård som en bedrift og bonden som reklamekunde og annonsør. Hans ansvar er å få det han sår til å vokse og gro. På bondegården finnes det bl a høner og ender. De første bor i hønsehuset mens endene holder til i andedammen. Tenk deg at endene er direkte markedsførere og at kyllingene steller med massemarkedsføring.
Internt i byrået kan vi snakke om at "Hun er en skikkelig and", mens "Han er virkelig en høne". Vi kjenner dem igjen. Det vi egentlig mener er at "Han er en direkte markedsfører" og "Hun er massemarkedsfører". Men å bruke konkrete ord som "ender" og "høns" gir det liksom mye mer mening. Begrepene ble plukket opp under DMA´s årlige konferanse for kort tid siden.

For det vil alltid være slik at en and er og blir en and. Den vil tenke som en and, være sammen med andre ender og kjenne andespråket og begrepene.

Jobbe for hønene?
Men kan kanskje en and arbeide for hønene? Noen ganger trenger hønene virkelig en and. Kundene deres begynner å bruke ord som "relasjonsmarkedsføring" og "database". Kunden tenker at han kanskje skulle gå ned til andedammen og snakke litt med endene. Da flakser hønene ned og inviterer en av endene til å bli med i et kundemøte oppe i hønsehuset. Og anden sier alle de riktige ordene, som "responskurver", "avkastning på reklameinvestering" og slikt. Kunden blir lykkelig fordi han endelig skal få litt andereklame. Men så snart kunden er ute av hønsehuset, ber de anden om å holde munn og ryke og reise mens de lager mer hønsereklame. Det er virkelig trist å være and og jobbe for høns.

En and som vil være høne
Noen ganger skjer det selvfølgelig at en and ser opp mot hønsegården, og ser hvor kult hønene har det. De har glitter, glamour, partyparty - og de har alle de spennende kundene som den stakkars anden kunne tenke seg å arbeide med. Da drømmer anden om å bli til en høne. Så den tar seg en tur opp til hønene og prøver seg med: "Hei, dere, kan ikke jeg også få være en høne?" Og hønene er ikke vanskelige. "Klart det, bare kom inn i hønsegården til oss, det er alltid plass til en høne til her!"
Men selv om anden prøver av alle krefter å være en høne, så kommer han stadig med andespørsmål som: "Hvordan vet vi om denne kampanjen var vellykket?" og "Hva kommer kunden til å tjene på denne kampanjen?" Det er slike spørsmål som gjør hønene skikkelig forbannet! Til slutt ender anden brått opp tilbake i andedammen - eller han lærer seg til å holde munn og ikke komme med dumme andespørsmål. Særlig må han ikke komme med de dumme spørsmålene når kunden er til stede (da blir han kastet rett ut av hønsegården). Noe av det tristeste som finnes er en and som prøver å være høne.



Andedammer til salgs
Andereklamen vokser i full fart. Stadig flere annonsører forlanger målbar markedsføring og dette har virkelig satt hønene i klemme. For å svare på etterspørselen har vi sett at nesten alle hønsegårder i løpet av de siste årene har kjøpt opp hele andedammer. Dette kan selvfølgelig lykkes, hvis endene får være i fred med sitt. Men vanligvis blir en fin andedam helt ødelagt med mange ulykkelige ender fordi kyllingene prøver å gjøre om andedammen til en hønsegård.

Den forkledte hønen
Det aller tristeste er når du støter på en høne med andeklær. Det skjer som regel på følgende måte. Hønenes kunde leser og hører om andereklame. Han leser om testing og databasemarkedsføring, målrettet markedsføring og crm, men han skjønner egentlig ikke så mye av det. Så han går til hønsegården sin og sier han vil ha en kampanje med andereklame. Hønene blir fra seg, for dette betyr at kunden ønsker å måle resultatene av en kampanje. Kunden virkelig insisterer på et tallfestet resultat av reklameinvesteringen!
Men hønene har ikke tenkt å miste kundene sine til en flokk med ekle ender, så de handler raskt og besluttsomt. De suger tak i en av hønene i byrået som har vist visse andetendenser og kler ham eller henne ut som en and med riktige fjær og farger. De får denne kyllingen til å lese et par bøker om andereklame, Seth Godins "Permission Marketing" og Stan Rapps "Maxi Marketing". I neste kundemøte blir den forkledte hønen lansert som and.
Omtrent et år senere, etter at millioner av kroner fra reklamebudsjettet er brukt opp på hønereklame, oppdager kunden at kyllingene har lurt ham og han ringer til et byrå med ekte ender.

Hønen som egentlig er en and
En sjelden gang kan man støte på en and som har vokst opp sammen med høner. Du møter dem som regel i et jobbintervju i byrået. De føler at noe mangler i livet deres. De søker, men vet ikke helt hva de leter etter. Selv om de har lært alle høneknepene og teknikkene, så føler de seg frustrerte og at de mangler noe. De vakreste øyeblikkene i en ands liv, er når han kan strekke hånden over bordet til hønen som søker og si vennlig:" Jeg vet hva du savner – for du er egentlig en and." Da kan du se et lys tennes i øynene til denne søkeranden. "Jeg er en and! Jeg er en and!" Og alle endene samler seg rundt den nye anden og ønsker den velkommen til andedammen.