Svarrod Direct logo Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk
OM OSS INTERNASJONALT? CORE KUNDER OG KUNNSKAP MEDARBEIDERE KONTAKT LENKER
Apps - nytt gigantmarked for norske bedrifter
IPhone og AppStore kom som en lenge etterlengtet handelsplass for millioner av utviklere over hele verden for bare 18 måneder siden. Siden det har AppStore blitt til en markedsplass med 70.000 apps og 2 milliarder nedlastninger. Hva skjedde? Det var plutselig innholdet som kom til den mobile markedsplassen.
Det er teksten som selger - også på Internett
Uansett salgskanal, så er det til syvende og sist teksten som utløser salget. Det gjelder ikke minst i web marketing. Direkte markedsføring - eller direct marketing - startet med tilbudsbrev. Det er over 100 år siden, men det er fremdeles teksten som dominerer også i de nyeste direkte kanalene, nemlig E-POST, WEB OG SMS. Hvorfor er det da så få som prioriterer denne delen av kommunikasjonen? Hva med webdesign, da, er ikke det viktig? Selvsagt, slik det alltid har vært. Webdesign og webtekst danner tilsammen en helhet. Slik har det alltid vært når du skal kommunisere og selge. Internett er ikjke noe unntak.
OBS! Nytt marked i utvikling - vi kommuniserer nå med content consumers! 2009-10-06
IPhone og AppStore kom som en lenge etterlengtet handelsplass for millioner av utviklere over hele verden for bare 18 måneder siden. Siden det har AppStore blitt til en markedsplass med 70.000 apps og 2 milliarder nedlastninger med forskjellig innhold. Hva skjedde? Det var plutselig innholdet (the content) som kom til den mobile markedsplassen. I løpet av et års tid har det blitt etablert et marked for content consumers - skal vi døpe dem for "innholdsforbrukere"?
En tilsynelatende uskyldig produktintroduksjon av legendariske Steve Jobs har snudd telekom-verdenen på hodet. IPhone ble introdusert, og plutselig handlet det ikke lengre om mobiltelefoner. Det handlet om innhold i aller videste betydning. Det ar starten på "content consumerism". Siden har samtlige mobilleverandører jaget etter Apple for å ta igjen forspranget. Det virker vanskelig. For samtidig med introduksjonen av iPhone, etablerte Apple nemlig i tillegg en enkel handelsplass for 3.parts applikasjoner, AppStore. Resultatet var overveldende, og antagelig overraskende selv for Apple. De hadde faktisk løst hele knuten med distribusjon for utviklere over hele verden ved å tilby dem en handelsplass for små og store applikasjoner.
Utviklingen har vært ekstrem. I løpet av et drøyt år er 60-70.000 forskjellige programmer lagt ut. Og det er lastet ned (oppdateringer ikke inkludert) over 2 milliarder apps. Det er alt fra prompehumor og spill av alle kategorier til verdens mest omfattende medisinske leksikon, akademia og business-applikasjoner. Amerikanske forsikringsselskaper tilbyr sine kunder apps som service, radiokanaler av alle slag har du noe i lommen, nye former for bokutgivelser, spill fra størrelser som EA er tilpasset (SIMS 3 ble lansert simultant). Alt dette gar ført til at iPhonen (og andre smarttelefoner) har fått betegnelsen The 3rd screen, etter at vi har vært igjennom TV som 1st Screen og PC som 2nd Screen. Store portaler f eks på www vil ikke lenger være enerådende. Ganske enkelt fordi en app utnytter Internett, men går utenom WWW. Aftenpostens app-utgave, for eksempel, er adskillig enklere og mer tilgjengelig som app enn som portal. Og endelig - diskusjonen om SMS- og mobil markedsføring er på mange måter overflødiggjort. På AppStore kan hvem som helst selge hva som helst til hvem som helst. Man trenger ikke å være smartest bare man er først ute, er et ordtak. Her gjelder det å henge med for norske bedrifter. Det er faktisk snakk om et globalt marked.