Svarrod Direct logo Language Norsk - NorwegianLanguage English - Engelsk
OM OSS INTERNASJONALT? CORE KUNDER OG KUNNSKAP MEDARBEIDERE KONTAKT LENKER
Er det enklere å skrive for web enn andre steder? 2009-10-18
Det er vanskelig å skrive tekster som virkelig selger, uansett kanal. Kunder og prospektive kunder er gjenstridige og gir ikke slipp på pengene sine uten videre. De skal
ha gode argumenter for å kjøpe produktet ditt, enten det er et nytt kredittkort eller en bil. Det er derfor vi har utviklet alle knepene for å fange oppmerksomheten til kundene. Vi har pristilbud, flere-for-prisen-av-én-tilbud, tidsbegrenset tilbud, introduksjonstilbud osv. Vi har lært at syntaks og ordvalg spiller en rolle. Dette er tradisjonelt salg, og vi som har formulert slike tekster uansett kanal, har nennsomt servert tilbudene der vi har lært og erfart at de skal være.
Tilsvarende i PR. Pressemeldinger og artikler har sine regler for hvordan de bør skrives. Kommersiell redaksjonell tekst er noe helt annet enn redaksjonell tekst generelt. Den har selvsagt sine likheter, det er jo hele vitsen. Men balansegangen mellom salg og redaksjon kan være hårfin.
Salgstekster og redaksjonelle tekster er av en eller annen grunn ofte "hjemmesnekret". Det har selvfølgelig alltid vært slik at alle kan skrive (stor sett, da). Men ikke alle har lært seg å beherske språk, syntaks og metoder slik at det blir profesjonelle salgs- og redaksjonelle tekster ut av dem. Så hvorfor blir ofte web-tekstene overlatt til amatører i mange tilfeller? Det er ofte tragisk å se at et nettsted eller en løsning som koster betydelige summer inneholder tekst som i beste fall er amatørmessig og platt. I verste fall er det full av skrivefeil og ikke minst grammatikalske feil. Og det er den teksten som skal kommunisere med dem som er innom. Les gjennom din egen tekst på nettet. Det kan være lurt.