Svarrod Direct logo Språk Norsk - NorwegianSpråk English - Engelsk
OM OSS INTERNASJONALT? CORE KUNDER OG KUNNSKAP MEDARBEIDERE KONTAKT LENKER
Apps - nytt gigantmarked for norske bedrifter
IPhone og AppStore kom som en lenge etterlengtet handelsplass for millioner av utviklere over hele verden for bare 18 måneder siden. Siden det har AppStore blitt til en markedsplass med 70.000 apps og 2 milliarder nedlastninger. Hva skjedde? Det var plutselig innholdet som kom til den mobile markedsplassen.
Det er teksten som selger - også på Internett
Uansett salgskanal, så er det til syvende og sist teksten som utløser salget. Det gjelder ikke minst i web marketing. Direkte markedsføring - eller direct marketing - startet med tilbudsbrev. Det er over 100 år siden, men det er fremdeles teksten som dominerer også i de nyeste direkte kanalene, nemlig E-POST, WEB OG SMS. Hvorfor er det da så få som prioriterer denne delen av kommunikasjonen? Hva med webdesign, da, er ikke det viktig? Selvsagt, slik det alltid har vært. Webdesign og webtekst danner tilsammen en helhet. Slik har det alltid vært når du skal kommunisere og selge. Internett er ikjke noe unntak.
Er det enklere å skrive for web enn andre steder? 2009-10-18
Det er vanskelig å skrive tekster som virkelig selger, uansett kanal. Kunder og prospektive kunder er gjenstridige og gir ikke slipp på pengene sine uten videre. De skal
ha gode argumenter for å kjøpe produktet ditt, enten det er et nytt kredittkort eller en bil. Det er derfor vi har utviklet alle knepene for å fange oppmerksomheten til kundene. Vi har pristilbud, flere-for-prisen-av-én-tilbud, tidsbegrenset tilbud, introduksjonstilbud osv. Vi har lært at syntaks og ordvalg spiller en rolle. Dette er tradisjonelt salg, og vi som har formulert slike tekster uansett kanal, har nennsomt servert tilbudene der vi har lært og erfart at de skal være.
Tilsvarende i PR. Pressemeldinger og artikler har sine regler for hvordan de bør skrives. Kommersiell redaksjonell tekst er noe helt annet enn redaksjonell tekst generelt. Den har selvsagt sine likheter, det er jo hele vitsen. Men balansegangen mellom salg og redaksjon kan være hårfin.
Salgstekster og redaksjonelle tekster er av en eller annen grunn ofte "hjemmesnekret". Det har selvfølgelig alltid vært slik at alle kan skrive (stor sett, da). Men ikke alle har lært seg å beherske språk, syntaks og metoder slik at det blir profesjonelle salgs- og redaksjonelle tekster ut av dem. Så hvorfor blir ofte web-tekstene overlatt til amatører i mange tilfeller? Det er ofte tragisk å se at et nettsted eller en løsning som koster betydelige summer inneholder tekst som i beste fall er amatørmessig og platt. I verste fall er det full av skrivefeil og ikke minst grammatikalske feil. Og det er den teksten som skal kommunisere med dem som er innom. Les gjennom din egen tekst på nettet. Det kan være lurt.